Hallo allemaal

We zitten midden op de oceaan nu (27 januari 2007). Ruim 400 mijl van de Kaap Verden met nog 600 mijl naar de Evenaar en dan nog zo'n 400 mijl te gaan naar Noronha. Bij het passeren van de Evenaar komt Neptunus natuurlijk aan boord en worden we beiden ingewijd in zijn rijk. Het is rustig weer. Af en toe wel erg rustig want dan hebben de zeilen geen steun meer en gaan staan klapperen. Maar we hebben weer de hele nacht op de Windvaan gestuurd al was het af en toe wat rumoerig door het rollen en slingeren. Daardoor kraakt de mast ook nogal erg hard binnen. Dat slaapt niet rustig. Eens kijken wat we daar aan doen kunnen.
We zijn gisteravond één schip tegengekomen; een groot vrachtschip dat naar het noorden voer. Dus zonder uitkijk varen zou toch link zijn. Verder zijn de watertanks weer helemaal vol door de watermaker want af en toe een lekkere douche is ook wel fijn. Het begint warm en klam te worden op zee. We lezen veel dus in de toekomst zullen we nog veel boeken moeten meenemen als we weer eens in Nederland zijn.

Het zeilen gaat tamelijk goed. We lopen ondanks de lichte winden toch steeds tussen de 135 en de 160 mijl per etmaal. Als de wind maar niet onder de tien knopen zakt want dan gaan de zeilen staan klapperen door de deining. We hebben de wind steeds achter en kunnen nu eigenlijk net niet onze koers lopen op de Windpilot. We hebben een waypoint gelegd op 0 graden Noord (dus de Evenaar) en 27 graden West. Dat zou koers 190 graden moeten zijn maar we lopen tussen de 170 en de 180 graden. Want anders komen we teveel voor de wind te zitten en gijpen we op de Windpilot. We draaien met de passaat mee naar het westen (hopen we) naarmate we zuidelijker komen. Voordat we de Evenaar passeren komen we rond 4 graden Noord in de "Doldrums". Chique genoemd "De Inter-Tropische Convergentie Zone". Dit is een gebied met wisselvallige winden en vaak met weinig wind en af en toe een geïsoleerde onweersbui. Hier stijgen de winden op die van Noordoost en Zuidoost naar de Evenaar toestromen en dan niet weg kunnen. In de bovenlucht stroomt die lucht dan weer richting de polen. Maar opstijgende vochtige lucht wil nog wel eens een onweersbui veroorzaken. Vandaar. Hier lagen de zeilschepen vroeger wel eens dagen of weken stil zonder wind. Volgens de Amerikaanse weerdienst waar we ook onze Gribfiles (windkaartjes) vandaan halen zal deze strook nu maar zo'n 3/4 graad breed zijn. Dat houdt in maar ongeveer 45 mijl. Maar ja, vroeger zonder motor was 45 mijl veel zonder wind. Desnoods motorren wij daar maar doorheen. Na de Evenaar buigen we naar het westen af. De reden dat we niet rechtstreeks naar Fernando de Noronha sturen is dat voorbij de Evenaar de passaat vanuit het zuid-oosten gaat waaien. We willen dus wat hoogte houden om niet aan de wind te hoeven varen. Bovendien liggen er op de rechtstreekse route een paar gemene rotsen die je op een grote kaart gauw over het hoofd zou kunnen zien. Ze heten ook nog de Sao Pedro (Petrus)en Sao Paulo (Paulus) rotsen. Dat is nog eens stug,he? Nu kunnen we hopelijk vanaf de Evenaar dus mooi meedraaien voor de laatste 400 mijl.

We proberen een paar dagen op Noronha te blijven, maar dat is officieel niet toegestaan, want je kunt er niet inklaren. Het is een natuurgebied en je moet in ieder geval dollars betalen om het in stand te houden. Afhankelijk van hoe lang we kunnen blijven gaan we dan naar Cabadelo of Salvador om op tijd te zijn voor het Carnaval.

Ik (Peter) heb net een brood gebakken en als het afgekoeld is gaan we eens proberen of het een beetje gerezen is. We eten trouwens weinig. Ik weet niet waardoor want we voelen ons goed maar we hebben geen trek in grote hoeveelheden. Gisteren had Paula weer wat hoofdpijn maar na een advil heeft ze toch gebakken dorade met gebakken aardappeltjes en courgette gegeten.

Nou, dan gaan we nu maar weer eens wat eten koken. Het brood is trouwens tegengevallen. Een beetje zwaar op de maag. Morgen beter!

Tot de volgende keer, Peter en Paula

PS Voor de zeilers: Op de website van Zeilen staat een geweldig Gribfile programma (Ugrib) dat gemaakt is door Marcel van Triest. Je kunt het gratis downloaden en het geeft je in seconden een week tot tien dagen gribfiles voor elk gebied in de wereld om mee te nemen aan boord in je laptop. GRANDIOOS!!!