Het Schip


We waren al jaren aan het kijken naar een ander schip. We wilden wat meer ruimte om langere reizen te gaan maken. Onze Breehorn 37 vonden we nog steeds een fantastisch mooi en betrouwbaar schip maar voor lange reizen moet je veel meenemen; met name water en brandstof en verder bijboot, bb-motor, fietsen en voorraden voedsel. Het was ook een bezwaar dat ik met mijn 2 meter steeds over het hoofdeinde in de achterkajuit moest klimmen. Dat gaat op den duur wel vervelen.

Lange tijd waren we erg gecharmeerd van de Comfortina 42. Dit is een schip met uitstekende zeileigenschappen, ruimte en comfort. Ook hebben we wat klassieke tweede hands Koopmansontwerpen bekeken. Deze waren vaak zeer eigenzinnig en onpraktisch ingericht. Vaak waren ze al wat ouder en soms erg donker. De belangrijkste reden om toch naar iets anders te zoeken was echter dat we toch bang waren dat deze zware schepen ons met licht weer zouden teleurstellen. We geloven echter wel in de zeewaardigheid van de Koopmans ontwerpen en een groot voordeel is hun beperkte diepgang. Verder hebben we een aantal van de Stadts bekeken tussen de 44 en 48 voet. Onze vrienden Henry en Annie Engelaer hadden hun prachtige Adios Labor te koop na hun wereldreis maar die konden we toen niet betalen. Anders hadden we het zonder aarzelen gedaan. Deze prachtige Madeira had alles wat we ons konden wensen. Ook het concept met vaste buiskap stond ons aan omdat we graag naar de wat ruigere gebieden gaan. Natuurlijk hadden we ook wel steeds aan de Breehorn 44 gedacht maar die lag ook behoorlijk boven onze begroting. Ook dit schip heeft voor ons het ideale concept en wie schetst onze verbazing toen we hoorden dat Henry ook een Breehorn 44 had willen afbouwen als hij op tijd een casco had kunnen krijgen. Zo'n oordeel van Henry weegt voor ons zwaar.

Als je samen graag een grote reis wilt gaan maken moet je uiteindelijk knopen door gaan hakken. Rond Kerstmis 2003 hebben we besloten om het huis te verkopen en een Breehorn 44 te bestellen. We konden nog net mee voor voorjaar 2005. Dit schip heeft alles wat we ons wensen.

We hebben de bouw wekelijks gevolgd en er was constant overleg met Lars van de Berg en Oscar Kamp van de werf. Aangezien we nogal wat bijzondere wensen hadden ging er een hoop tijd in denkwerk, onderzoek en overleg zitten. Maar nu, begin februari 2005, zijn het de laatste loodjes. Nu komt het verhuizen en testvaren.



Gegevens Pacific Blue

Foto's tijdens de bouw.
Wilt U op de volgende pagina terugkeren naar deze pagina,
klik dan op de volgende pagina de Back pijl links boven in het scherm.