We waren al jaren aan het kijken naar een ander schip. We wilden wat meer ruimte
om langere reizen te gaan maken. Onze Breehorn 37 vonden we nog steeds een fantastisch
mooi en betrouwbaar schip maar voor lange reizen moet je veel meenemen; met name
water en brandstof en verder bijboot, bb-motor, fietsen en voorraden voedsel. Het
was ook een bezwaar dat ik met mijn 2 meter steeds over het hoofdeinde in de achterkajuit
moest klimmen. Dat gaat op den duur wel vervelen.
Lange tijd waren we erg gecharmeerd van de Comfortina 42. Dit is een schip met uitstekende
zeileigenschappen, ruimte en comfort. Ook hebben we wat klassieke tweede hands Koopmansontwerpen
bekeken. Deze waren vaak zeer eigenzinnig en onpraktisch ingericht. Vaak waren ze
al wat ouder en soms erg donker. De belangrijkste reden om toch naar iets anders
te zoeken was echter dat we toch bang waren dat deze zware schepen ons met licht
weer zouden teleurstellen. We geloven echter wel in de zeewaardigheid van de Koopmans
ontwerpen en een groot voordeel is hun beperkte diepgang. Verder hebben we een aantal
van de Stadts bekeken tussen de 44 en 48 voet. Onze vrienden Henry en Annie Engelaer
hadden hun prachtige Adios Labor te koop na hun wereldreis maar die konden we toen
niet betalen. Anders hadden we het zonder aarzelen gedaan. Deze prachtige Madeira
had alles wat we ons konden wensen. Ook het concept met vaste buiskap stond ons
aan omdat we graag naar de wat ruigere gebieden gaan. Natuurlijk hadden we ook wel
steeds aan de Breehorn 44 gedacht maar die lag ook behoorlijk boven onze begroting.
Ook dit schip heeft voor ons het ideale concept en wie schetst onze verbazing toen
we hoorden dat Henry ook een Breehorn 44 had willen afbouwen als hij op tijd een
casco had kunnen krijgen. Zo'n oordeel van Henry weegt voor ons zwaar.
Als je samen graag een grote reis wilt gaan maken moet je uiteindelijk knopen door
gaan hakken. Rond Kerstmis 2003 hebben we besloten om het huis te verkopen en een
Breehorn 44 te bestellen. We konden nog net mee voor voorjaar 2005. Dit schip heeft
alles wat we ons wensen.
We hebben de bouw wekelijks gevolgd en er was constant overleg met Lars van de Berg
en Oscar Kamp van de werf. Aangezien we nogal wat bijzondere wensen hadden ging
er een hoop tijd in denkwerk, onderzoek en overleg zitten. Maar nu, begin februari
2005, zijn het de laatste loodjes. Nu komt het verhuizen en testvaren.