Hallo allemaal,
Nog maar weer eens een verhaaltje van de oceaan want het is vies weer met motregen
en windkracht zes. Tijd om jullie weer eens te vervelen. Dus we zitten lekker binnen
terwijl Pacific Blue met drie reven en een klein gerolde genua nog steeds 7,5 knopen
loopt. Vanmorgen hebben we er successievelijk twee reven bij gezet naarmate de wind
toenam. We liepen steeds 8,5 knopen en dat is oncomfortabel. De boot kan het wel
aan maar je ligt erg schuin en wordt heen en weer gesmeten in de golven. Bewegen
in de boot is net "apekooien". Je moet je altijd vasthouden om geen rare duik te
maken. Het gevaar iets te breken is te groot op zee.
Hoewel het nu wat minder is hebben we redelijk weer gehad de afgelopen week. De
kunst is om een beetje overzicht te houden in je routeplanning, rekening houdend
met het weer.
We kunnen weerinformatie downloaden via de Korte Golf radio. Dat kunnen geschreven
weerberichten zijn, maar meestal nemen wij "gribfiles". Dit zijn een soort weerkaartjes
met isobaren en een indicatie van regengebieden. Verder staan er allemaal windpijltjes
op die de windrichting aangeven en met een veertje eraan dat de windsterkte aan
geeft.
Nou doen we het als volgt. We creëren een route op het navigatiescherm zoals we
die denken te varen. Dan verdelen we die route in stukken van ongeveer 140 mijl.
Dat is de afstand die we gemiddeld per 24 uur afleggen. Die routepunten geven we
een nummer: dag 1, dag 2 enz. Maar nog handiger is de datum. Nou zijn we toevallig
op de eerste vertrokken dus dat was gemakkelijk.
Nu kunnen we die windgegevens invoegen in het navigatiescherm. Je ziet dan per drie
of per zes uur wat de windverwachting is voor maximaal tien dagen vooruit.
Als je nu de windgegevens van 9 Juli selecteert en kijkt rond het routepunt 9, dan
zie je dus wat je daar kunt verwachten.
Natuurlijk is zo'n voorspelling over tien dagen nooit erg nauwkeurig. Hoewel de
Atlantische Oceaan een van de best onderzochte weergebieden is.
We halen dus elke dag opnieuw die gribfiles binnen en dan zie je soms veranderingen
ontstaan zodat je eventueel je route aan kunt passen.
Ik zal vanuit Falmouth een paar screendumps sturen. Dan kunnen jullie zien hoe dat
er uit ziet.
Het ziet er naar uit dat de wind in de NW hoek blijft en gaat afnemen omdat de depressie
nu in het kanaal ligt en van ons wegtrekt. Die krijgen jullie vandaag en morgen,
denk ik.
We hopen maandagmiddag in Falmouth aan te komen en gaan dan lekker voor het stadje
voor anker.
Maar dat horen jullie dan wel weer.
Jullie allemaal de groeten en toch een fijn weekend. En een speciale groet naar
Nijmegen en naar Otis.
Liefs van Peter en Paula