DE LAATSTE LOOTJES WEGEN HET LICHTST!
Ja, beste mensen. In dit geval wegen de laatste lootjes het lichtst. Qua wind dan.
Zoals we al hadden verwacht begint de wind steeds meer af te nemen naarmate we de
Azoren naderen. Tactiek helpt hier niet meer want je moet nu rechtdoor naar Horta.
Er omheen gaat niet meer. Overigens zou de noordelijke route nu geen voordeel opgeleverd
hebben want het hogedrukgebied strekt zich ook daar uit.
We moeten zeggen dat we tot nu toe een van de mooiste oversteken ooit gemaakt hebben.
We hebben al tien dagen lang een matige zuidwesten wind. Alleen de tweede dag heb
ben we windkracht 5-6 gehad met buien tot 30 knopen en regen. Maar verder heerlijk
zeilen onder een blauwe lucht of met een vriendelijke volle maan. We hebben dagen
lang de zeilen vrijwel niet aan hoeven raken.
Op dit moment hebben we de zeilen wel op maar ook de motor zachtjes bij. Waarom
is dat?
De wind is zuidelijk kracht 2 à 3. Dat betekent "halve wind". Dat lijkt gunstig
maar 6 tot 8 knopen is te zwak om onze zwaar geladen Pacific Blue aan de gang te
houden. In volkomen vlak water zou dat wel lukken maar de deining die je hier altijd
hebt, ook zonder wind, "schudt" elke keer de zeilen leeg, waardoor de stuwkracht
er uit is. Bovendien geeft dat harde klappen aan de zeilen en de tuigage. Vanaf
zo'n 10 tot 12 knopen wind is de druk in het zeil voldoende om dat te voorkomen.
Nu hebben we dus de motor heel rustig bij om dat stilvallen en die klappen steeds
te voorkomen.
Niettemin hebben we er alles aan gedaan om de motor uit te houden. Ook al om brandstof
te sparen, natuurlijk. Op vrijdag hebben we, voor het eerst sinds anderhalf jaar,
tien uur lang de spinnaker op gehad waardoor we met zo weinig wind toch 6,5 tot
7 knopen liepen. Op zaterdag hadden we weer voldoende wind om met de genua te zeilen
en zaterdagmiddag heeft de spi er weer op gestaan. Maar de windrichting is nu anders
dus de spi gaat niet meer. Misschien gaan we hem vandaag als halfwinder proberen
maar dat wordt meestal weer een gesjor en een gehannes met 140 m2.
De komende tweeeneenhalve dag zullen we er alles aan doen om die laatste 380 mijl
zeilend af te leggen. Elk zuchtje wind zullen we benutten. Maar als het moet kunnen
we nu de Azoren/Horta zelfs op de motor bereiken.
Een voordeeltje als de motor loopt, is dat we de radar aan kunnen houden met een
alarm instelling. Je kunt een ring rond de boot instellen van variabele afstand
en zodra er een "blipje" van een schip binnen die cirkel komt gaat het alarm af.
We hebben dus heerlijk allebei geslapen vannacht.
Elk naodeel heb se voordeel, niewaar?
Liefs van Peter en Paula