Lieve mensen,

Op dit moment (21 maart 13.00 uur)liggen we nog steeds in Caleta Horno. We hadden besloten om vanmorgen te vertrekken naar Puerto Hoppner op Stateneiland. Het weer ziet er de komende zes dagen redelijk uit. Niet geweldig, maar dat kan je in deze omgeving ook nauwelijks verwachten. Het wachten is nu tot de zuidenwind afneemt. Vannacht was het vrijwel windstil maar vanmorgen begon de zuidenwind (volgens verwachting) weer flink te blazen. Het duurt alleen langer dan we gehoopt hadden.

Sinds een uur of zes vanmorgen waait het zuid 6 dus dat is voor ons de verkeerde richting en te hard om er tegen in te gaan. Ook de golven zullen weer behoorlijk opgebouwd zijn buiten de baai. De regen is voorbij en de hemel is weer helemaal opgeklaard maar we moeten dus geduld hebben. We liggen er helemaal klaar voor. De lange lijnen zijn binnengehaald en opgeruimd en de Zodiac ligt weer ingepakt voor de mast. We liggen alleen nog aan het anker. Het schip is aan kant en Paula heeft wat eten voor onderweg voorbereid.

We krijgen de komende dagen vrij veel Noordelijke em Noordwestelijke winden en tussendoor nog een flinke depressie die stevige westenwind zal brengen. Maar dan hopen we aan de hoge wal van Vuurland te zijn zodat de golven hopelijk niet zo hoog zullen worden.
De tactiek die velen volgen (en ook wij) is om vanaf Caleta Horno pal zuid te varen naar Cabo Blanco, dan Puerto Deseado voorbij en bij Punta Medanosa zuidwest te gaan varen om onder hoge wal te blijven. Als je op de kaart van de website kijkt zul je zien dat de kust van Argentinië een grote bocht naar het westen maakt ten zuiden van 48 graden Zuid. En naarmate je zuidelijker komt buigt de kust dan weer helemaal pal oost naar Stateneiland toe.

Het gevolg is wel dat de hele tocht bijna 700 mijl wordt in plaats van 600 mijl als je rechtstreeks zou gaan. Dat betekent zo'n 18 uur langer varen maar dat nemen we maar op de koop toe gezien de berucht hoge golven die ver op zee voorkomen. Als we eind van de middag kunnen vertrekken dan zouden we in de loop van donderdag aan kunnen komen in Puerto Hoppner. Daar hopen we een beschutte ankerplek te vinden waar waarschijnlijk ook nog een grote catamaran "de Sposmoker" ligt.

Dan hebben we voor het eerst sinds drie weken weer eens aanspraak aan anderen. De ankerplek is op 54*46'70Z en 64*24'60W en is op de website al aangegeven. We gaan dan achter (ten zuiden van) dat kleine eilandje liggen met het anker en twee lijnen op de wal. Een op de vaste wal en een op het eilandje. Daar hopen we dan een paar dagen bij te komen en dan wachten we weer een noordelijke wind af om Straat Le Maire te passeren richting Ushuaia. Dat zijn dan gelukkig kortere stukken zodat je ook wat meer kans hebt op goed weer. We moeten namelijk Straat Le Maire door met de ebstroom naar het zuidwesten en liefst met weinig wind of in ieder geval met de wind mee. Anders krijg je hele steile golven als de wind tegen de harde stroom in staat. En dat willen we natuurlijk niet.
Vanaf Stateneiland kunnen we in principe een korte tocht van 60 of 110 mijl maken. Het hangt er een beetje van af hoe laat we het tij mee hebben en of we dan weer met daglicht ergens kunnen ankeren.

Gisteren hebben we voor het eerst sinds lange tijd weer eens brood gebakken. We hebben van dat kant en klaar meel waar alleen water bij hoeft. Tot nu toe hadden we nog steeds brood van de bakker. Dat roosterden we maar de laatste partij is nu beschimmeld. Vanwege Pasen hebben we ook een broodje met rozijnen gemaakt. Verder zijn we aardig door onze verse groenten en fruit heen. Maar er is nog genoeg blikvoer en aardappels en uien hebben we ook nog wel. En Paula heeft in Mar del Plata witte kool ingemaakt in de hoop dat het zuurkool wordt. En er staat ook een grote bak snijbonen in het zout. Wie weet hebben we dan binnenkort toch nog "verse" groenten.

Prettige Paasdagen en we houden jullie op de hoogte,