Hey allemaal,

Voor het eerst sinds maanden zeilen we weer eens lekker. Er is echter één probleem; we zeilen de verkeerde kant op. Zoals jullie gelezen hebben moeten we nu, midden in de winter, een paar grote stukken varen voor we in Piriapolis (Uruguay) zijn.
De 26-ste hebben we Paranagua verlaten op weg naar Porto Belo. Ook nu was er weer geen wind dus uren motorren. We worden er af en toe niet goed van maar we moeten verder. In Porto Belo lagen we in een fijne beschutte baai waar we weer een frontpassage hebben afgewacht en boodschappen gedaan.

De 29-ste zijn we 's morgens vertrokken naar Imbituba of Laguna. Dit zijn geen bekende jachtcentra dus we hebben er alleen maar zeekaarten van en verder geen informatie. Toen we Laguna afgelopen nacht naderden was het heel rustig motorweer. De verwachting was dat de wind twee dagen zuid, dus tegen, zou worden maar het leek er op dat het een depressie met niet al te veel wind zijn. Omdat we nu toch wel graag in Uruguay willen zijn besloten we om door te varen en eventueel maar wat op te kruisen zodat we op 2 juli al in Rio Grande zouden zijn. Een fijn vooruitzicht, omdat we dan met nog een dag of twee door zouden kunnen als we onze papierwinkel hadden uitgeklaard.

Om een uur of tien vanmorgen kwam inderdaad vrij snel de zuidenwind. Helaas werd hij al gauw windkracht 5 a 6 dus met een rif in het grootzeil en de kleine werkfok er op gingen we kruisen. Tot onze teleurstelling bleek er ook nog een mijl of twee stroom tegen te staan. Dus maar weer de motor er bij om hoogte te lopen en snelheid te houden in de inmiddels hoge golven. Het schip deed het uitstekend, hoor. Maar het werd wel oncomfortabel op zijn kant en met grote bokkensprongen. Het was niet lekker maar we besloten door te gaan en eventueel bij te gaan liggen om vannacht goed te kunnen slapen en dan morgenochtend weer verder te gaan. Toen we echter eens gingen rekenen bleek de grondsnelheid richting onze bestemming slechts 3 knopen te bedragen door de stroom tegen en het afdrijven door de golven. Zelfs met motorsteun schoot het niet op. En dan moet je nog 230 mijl. Zo zijn we tot 14.00 door gegaan maar het was zinloos.
We waren inmiddels 70 mijl voorbij Laguna maar we zijn omgekeerd en hopen rond middernacht binnen te kunnen lopen en beschut te ankeren. Maar doordat we nu voor de wind varen met de fok te loevert zeilen we heerlijk rustig met een snelheid van 6 tot 7 knopen de verkeerde kant op. Je zal altijd zien dat de wind weer aan het afnemen is maar we gaan nu eerst even terug en dan hopen we 3 juli met een noorden wind opnieuw te vertrekken.

Het is frustrerend, maar we hebben denk ik de goede beslissing genomen. We zeilen tenslotte voor ons plezier. Als die twee knopen stroom niet tegen had gestaan zouden we denk ik wel doorgebeten hebben. Maar ja. We proberen het nog een keer. Dan gaan we wel met de snelle veerboot naar Buenos Aires als we nog tijd hebben. We houden jullie op de hoogte. We gaan even eten.