Hey allemaal,
We zijn lekker aan het opschieten. We wilden naar Santos. Maar omdat het weer over
twee dagen weer eventjes slecht (hard ZW) wordt zijn we gelijk doorgevaren naar
Paranagua 25°30S en 40°30W. Het is helaas hoofdzakelijk motorren wat we doen. De
wind uit noordelijke richtingen die hier meestal staat is ook meestal te zwak om
te zeilen. Soms zeilen we een paar uur en dan is het weer op. Als de wind beneden
de tien knopen zakt loopt het eigenlijk niet meer voor de wind. En als we zouden
wachten op meer wind komt die uit het zuiden en is dan gelijk over de 25 knopen.
Daar hebben we ook weer geen zin in.
Gisteren hield voor de eerste keer onverwacht de motor er mee op midden op zee. Je verwacht dan brandstof-problemen. We hebben trouwens een werkplaats-handboek van onze Yanmar aan boord om problemen te kunnen oplossen. Ik was gelijk bang voor algen in het hele systeem (door water in de diesel) of voor een kapotte opvoerpomp. Het voorfilter bleek echter erg troebel te zijn en er zat grof vuil in, maar gelukkig geen water. We hebben express een dubbelfilter, dus omgeschakeld naar het parallel filter. Daarna liep de motor even en sloeg weer af. Dus toen heb ik ook het fijnfilter vervangen en de boel ontlucht. Daarna het vuile groffilter ook gelijk vervangen. En nu loopt de motor al weer uren probleemloos. Gelukkig hebben we wat filters in voorraad en we gaan er nog maar wat bijkopen want de brandstof is hier vaak niet best.
EEN TIP VOOR ZEILERS EN MOTORBOOTVAARDERS.
ALS JE EENS ZO'N PROBLEEM HEBT EN JE MOET DE MOTOR LANG STARTEN, ZET DAN DE KOELWATERKRAAN
DICHT TOT DE MOTOR WEER LOOPT. WANT ANDERS HEB JE KANS DAT JE DE UITLAAT VOL WATER
POMPT EN DAN LOOPT HET VIA DE UITLAATKLEPPEN OP DE CILINDERS. DAN KAN JE JE MOTOR
GELIJK AFSCHRIJVEN. WATERSLAG HEET DAT. KROMME DRIJFSTANGEN E.D. NIET VERGETEN OM
DE BUITENWATERKRAAN WEER OPEN TE ZETTEN ALS DE MOTOR WEER LOOPT.
Hier
is een korte samenvatting van onze plannen voor de komende weken.
Als over twee dagen het koufront weer weg is volgen er vier dagtochten van zo'n
50 mijl naar Sao Francisco do Sul, Itajai, Ilha de Santa Catarina en waarschijnlijk
Laguna. Deze laatste plaats staat in geen enkele pilot maar volgens de elektronische
kaart en volgens de Britse pilot voor de grote scheepvaart (Admiralty Pilot) kun
je er naar binnen. Dat geeft ons een goed uitgangspunt voor de driehonderd mijl
naar Rio Grande. Daar willen we weer even een gunstig tijdstip voor afwachten.
In Rio Grande gaan we hopelijk nog even het binnenland in naar de watervallen van
Iguacu en dan uitklaren uit Brazilië.
Van daar volgt nog een stuk van 250 mijl
naar Piriapolis waar we de boot drie maanden willen laten liggen. Dit is niet zo
ver van Montevideo en er is ook een snelle ferry naar Buenos Aires. We hopen een
week of vier de tijd te hebben om daar wat rond te kijken en wat spullen aan te
schaffen voor de boot. We willen een bijboot met harde bodem kopen voor het ruige
werk in Patagonië en we houden de Zodiac als reserve. Ook willen we toch een windmolen
voor de stroomopwekking en misschien een 230 V Honda generatortje als back-up.
De laatste week voor we terugvliegen (15/16 aug.) willen we de boot op de kant laten
zetten en hem helemaal klaar maken zodat we half oktober gelijk weer het water in
kunnen en de boot gaan bevoorraden voor de grote sprong zuidwaarts. Eerst naar Mar
del Plata in Argentinië om de laatste inkopen te doen.
Dat zijn zo'n beetje de plannen. Het is hier inmiddels winter. Maar als het niet
veel slechter wordt dan nu gaan we het wel redden. Het is hier Hollands zomerweer
in de winter.
Tot mails, Peter en Paula