Hi Lieve allemaal,

Hier weer eens een mailtje van ons, over wat we doen, mee maken en waar we in middels zijn. Op dit moment zijn we onderweg naar naar de Ria de Aveiro in Portugal. Nadat we diverse Ria's in Spanje bevaren en bekeken hebben varen we nu in de Portugese wateren. We hebben in Spanje weinig andere zeilers gezien, vaak lagen we helemaal alleen voor anker of in een Marina, wat we soms prettig vonden maar ook wel eens eenzaam.
Op zulke momenten mis je dan extra het thuis front.
In Leixoes een haven in de buurt van de bekende port stad Porto kwamen we voor het eerst andere boot mensen tegen, zelfs Nederlanders, dat waren de eerste sedert ons vertrek in April.

Natuurlijk hebben we onderweg veel bezienswaardigheden bekeken en vooral kerken, Want het stikt ervan, arme Peter, want ik sleep 'm mee van het ene naar het andere. En ik moet zeggen dat hij trouw mee gaat ondanks dat hij gelijk heeft als hij zegt als je er een paar gezien hebt heb je ze allemaal gezien. Want dat is wel een beetje zo.
Maar je kunt toch niet de hele dag lezen, en een beetje beweging is ook niet weg. Zo zijn we op "bedevaart" geweest naar de Basiliek van Santa Luzia in Viana do Costelo. Een wandeling van 5 km steil omhoog en weer naar beneden natuurlijk, eigenlijk stelde de wandeling niets voor maar de volgende dag had ik nota bene spierpijn!! (Peter niet, niet eerlijk)

Er bleek een openlucht mis te zijn en al van verre kwamen de preken en muziek ons tegemoet schallen en begeleidden ons op onze tocht naar boven. Veel mensen probeerden een graantje mee te pikken om vanuit allerlei stalletjes brood, en erg lekkere koekjes e.d. te verkopen. Je begrijpt dat de verleiding te groot was en we wat lekkere dingen gekocht hebben. Maar niet alleen lekkere dingen ook wat groenten en fruit.
Nadat we de Basiliek van binnen bekeken te hebben zijn we weer naar "huis" gewandeld.

De volgende dag zijn we weer wat verder naar het zuiden afgezakt, maar wij vonden dat tot op heden wel één van de gezelligste plaatsjes in Portugal. Povoa de Varzim lijkt op Viana, daar moeten jullie ook naar toe werd er gezegt. Maar daar was niets leuks of moois te vinden (het leek meer op Blankenberge) en zijn we weer verder gegaan naar Leixoes. Ook geen leuke plaats, maar wel een redelijke haven, vanwaar we gemakkelijk met openbaar vervoer naar de port stad Porto konden.
In Leixoes troffen we voor het eerst diverse andere zeilers en de eerste Nederlanders. En nadat we 2 dagen Porto afgestruind hadden en we terug kwamen aan boord bleek dat we ingesloten lagen tussen 2 andere schepen. En dat was een heel grote verrassing omdat dat mensen waren waarmee we een paar dagen verwaaid gelegen hadden in Camaret. Een Welsh stel en en Belg die in zijn eentje is. (is op zoek naar een leuke zeilster tussen 40/50 , 25/30 jaar lijkt hem ook wel leuk.) Daar moet ik toch even niet aandenken!!!!

In Porto zijn we naar een VVV-kantoor geweest om dat we gehoord hadden dat er boten zijn die de Rio Douro opvaren en dan door een paar sluizen gaan met een heel groot verval, maar helaas visten we naast het net omdat er geen plaats meer was op de boot. Peter weer extra pech, want hij moest natuurlijk weer mee, maar omdat hij in Porto een kiosk gevonden had waar ze de Volkskrant verkochten was hij makkelijk te verleiden. Porto vond ik een stad met grote tegenstellingen.
Vooral natuurlijk de enorme rijkdommen in de kerken en monumentale panden, waarvan er al héél veel gerestaureerd zijn en de bouwvallen waarin de mensen leven. Het leek St Petersburg wel. Wat een armoe.
In de boekjes hebben ze dan over die "schilderachtige kleurrijke straatjes, waarin de luchtjes van schoon wasgoed vermengt wordt met lekkere etensgeuren. Allemaal leuk en aardig, maar je zult zo moeten wonen.
Ik nam vanaf de beroemde Dom Louis 1 brug, waarover je van de ene naar de andere kant van de Ria Douro kunt komen( Om een fles port te kopen b.v.) een foto van de stad en het is goed dat het er niet vaak regent, want de meeste daken zijn zo lek als een mandje.
Het is dus niet overal rozengeur en maneschijn, zoals het boek suggereert. Hoewel de mensen niet uitgesproken onvriendelijk zijn, vonden we de sfeer en vriendelijkheid in Spanje prettiger. Spanje was ondernemender, schoner en veel minder armoedig.

Op dit moment zijn we gedrieën, (Belg +Engelsen) onderweg naar de Ria Aveiro, waar we voor anker gaan en morgen gaan we dan door naar Figueira da Foz. Daar worden de mannen door Shashi en mij mee getroond naar de oudste universiteit stad van Europa Coimbra. Vanuit Figueira da Foz zakken de zuidwaarts verder af om op tijd een veilig plekje voor de boot te kunnen vinden om de boot daar voor een maandje achter te kunnen laten.
Zo, het is weer een heel verhaal geworden en we zijn bijna bij Aveiro, dus stop ik nu en wens iedereen een fijne zomer en tot mails.

Groeten van Peter en Paula.